بهداشت حرفه ای وایمنی محیط کار
 
قالب وبلاگ
طراح قالب
 

 

ایام رحلت پیامبر اعظم(ص) ، شهادت امام حسن مجتبی(ع) و شهادت امام علی ابن موسی الرضا(ع) برهمگان تسلیت باد

نایت اسکین

 

 

[ شنبه 29 آذر1393 ] [ 9 ] [ رسول لسان ]
از طرف همگی شما در روز اربعین نایب الزیاره بودم  

[ شنبه 29 آذر1393 ] [ 9 ] [ رسول لسان ]
 بلایی که تلفن همراه بر سر تان می آورد
 
و 
 
تلفن همراه فرم بدن را تغییر می دهد: 
بلایی که تلفن همراه بر سر تان می آورد را، از نزدیک ببینید
گوشی‌ها و تبلت‌های هوشمند بسیاری از چیزها را در زندگی و سبک زندگی ما تغییر داده‌اند یکی از آنها فرم بدن ما است که مطمئنا این تغییر در جهت مثبت نیست!

به گزارش سرویس علمی جام نیوز به نقل از فارنت، این روزها به هر جا که نگاه می‌کنی در گوشه‌ای انسانی با محبوب هوشمند خود سرگرم است و این همان چیزی است که پیش از این در تصاویری آن را نشان دادیم که انسان‌ها حتی در جمع نیز تنها شده‌اند!

 

حالا ظاهرا اوضاع وخیم‌تر است و این هوشمندها جدا از تاثیر روی اخلاق و تنها کردن ما روی ظاهر بدن ما هم تاثیرگذار شده‌اند. به گفته یک جراح ستون فقرات، وقتی به سمت پایین و به دستگاهتان نگاه می‌کنید مثل این است که وزنی معادل 27.21 کیلوگرم را روی گردنتان تحمل کنید این یعنی زمانی که سعی می‌کنید یک پیامک را بخوانید انگار کودکی هشت ساله روی گردنتان نشسته باشد.

 

 

دکتر Kenneth K. Hansraj رئیس بیمارستان مرکز توانبخشی و جراحی ستون فقرات در نیویورک مدل کامپیوتری که در عکس می‌بینید را ایجاد کرده است.  همانطور که شاید انتظار داشته باشید حرکت دادن گردنتان به سمت جلو و تحمل آن مقدار نیرو روی گردن برای سلامتی مفید نیست و به طور میانگین یک فرد بین دو تا چهار ساعت از روز را در این وضعیت به سر می‌برد.

 

در مقاله‌ای که از دکتر Hansraj در روزنامه Surgical Technology International به چاپ رسید، به این نکته اشاره کرد برای داشتن وضعیت مناسب باید گوش‌ها با شانه‌ها در یک ردیف قرار بگیرند و شانه‌ها به سمت عقب باشند. به این نحو فشار بر بدن کمتر می‌شود و سطح هورمون Cortisol کاهش پیدا می‌کند. از طرف دیگر داشتن وضعیت نامناسب و ضعیف به ستون فقرات فشار وارد کرده و موجب فرسودگی و گسستن زودرس و حتی جراحی می‌شود. اما راه‌حل چیست؟

 

اولین راه‌حل این است که به جای حالاتی که در تصویر بالا می‌بینید، به جای خم کردن سر به سمت پایین، گوشی را مقابل صورتتان نگه دارید. در هنگام تایپ با تبلت، آن را در زاویه 30 درجه قرار دهید (این زاویه برای مچ‌هایتان هم خوب است) و حتی عمودی‌تر اگر فقط می‌خواهید بخوانید و نهایتا گاهی اوقات سرتان را به عقب بکشید تا نگه داشتن گردن به سمت جلو عادتتان نشود.

[ دوشنبه 3 آذر1393 ] [ 8 ] [ رسول لسان ]

هفته بسيج

[ جمعه 30 آبان1393 ] [ 8 ] [ رسول لسان ]

بیماری ستون فقرات

پیشگیری از بیماری ستون فقرات

شاید خیلی از کسانی که روزمره در حال تلاش برای بدست آوردن هزینه‌های زندگی هستند  علاوه بر مشکلات روزمره دچار بیماری‌های از جمله ستون فقرات بوده باشند.ما در این مطلب مثالی خواهیم زد که هم به صورت تصویری باشدو هم محتوایی

ستون فقرات
ستون فقرات

در تصویر زیر انواع مختلفی از نوع خوابیدن در افراد را مشاهده میکنید که ممکن است هر کدام از ما در طول ساعات خواب به مرور و مداوما حالات خواب خود را تغییر دهیم

هدف از خوابیدن به ۳ دلیل می‌باشد : بخوابیم – کار کنیم – رفع خستگی

اگر در حالت دراز کشیدن باشیم بر روی یک زمین سخت به میزان قوس گردن ما خالی میماند در حالی که ما باید قوس ستون مهره‌ها را کاملا صاف نگه داریم به همین خاطر است که بعد از کار نیاز به استراحت داریم.

اگر در حالت دراز روی تخت باشیم , اگر بالشت بگذاریم ,قوس گردن از حالت مقعر خارج می‌شود پس در حالت خواب هم باید قوس گردن استراحت داشته باشد و قوس کمر

زمانی که بر روی تخت می‌خوابیم , تشکی که بر روی تخت قرار دارد در بهترین حالت باید تمام قوس کمر را پر کند (یعنی نباید تشک سفت  باشد) چون در این حالت ستون فقرات به هیچ وجه استراحت ندارد

حال تصور کنید حدود ۷۰ تا ۸۰ کیلو شاید هم بیشتر ما وزن خود را در حال خوابیدن به زمین منتقل میکنیم

اگر بهترین حالت را در نظر بگیریم بهترین زیر انداز از نوعی است که بتواند تمامی‌وزن خود را به تمامی‌بخش‌های ستون بدن از جمله پاشنه,شانه,کمر,گردن و بقیه بخش‌ها منتقل کند.

اگر در حالت خوابیدن بدون بالشت و به طرف پهلو بخوابیم در این حالت گردن کج خواهد شد که خود به مرور باعث قوسی گردن و نهایتا خستگی کار روز میشود به همین خاطر بود که بشر نیاز به زیر سری داشت تا حالت خوبی و راحتی در خواب داشته باشد.

از نظر پزشکان بهترین حالت خواب علاوه بر رعایت کردن سطوح نرم و بالشت حالت جنینی میباشد که در عکس بالا قابل رویت خواهد بود,اما متاسفانه بسیاری از افراد بدون توجه به مشکلات ستون فقرات با اضافه بر خستگی کار روزانه شب را سپری کرده و به مرور دچار بیماری در اصطلاح دیسک کمر یا فرسودگی ستون فقرات خواهند شد که به مشکلاتی از جمله دیسک مبتلا میگردد

شاید به تصور اینکه نوشیدن آب میتواند کمکی به جلوگیری از خشکی در ستون فقرات کند ما را از رعایت استاندارد خوابیدن دور نماید اما از انجایی که کشور‌های پیشرفته اروپایی همچنان در بین مردم جا افتاده است که در کار‌های ر وزمره  آب بنوشند و این کار به عادتی مفید تبدیل شده و آثار مفید آب بر روی بدن اثبات پذیر است از جمله جلوگیری از خشکی پوست و پیری زودرس اما لزوما آب خاصیت درمانی ندارد ولی برای پیشگیری مناسب است در اصطلاح آب خاصیت هیدراته کردن در بدن را خواهد داشت.

پروفسور یاشارگیل عضو جراحان نخبه آمریکا به عنوان استاد بزرگی در بخش جراحی پدر میکرونوروسرجری در دنیاست او همیشه در حین جراحی به همکاران خود میگوید گوش کنید ,به صدای نسوج گوش کنید,به صدای از هم باز شدن نسوج بافتی گوش کنید و ببینید که به ما چه میگویند,شاید اگر برای والین بار این حرف را بشنوید گنگ به نظر برسد و لی واقعیت عالم چیز دیگری است ,بدن ما طوری طراحی شده که مشکلات را با زبان بی زبانی به ما میفهماند , پروفسو در هنگام عمل و در حین جراحی با دقت به صدای اعضای بیمار گوش میدهد گویا او این حقیقت را کشف کرده است.

[ سه شنبه 27 آبان1393 ] [ 13 ] [ رسول لسان ]

 

برنا: مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی اعلام كرد: حداقل فاصله هر فرد از پشت مانیتور باید بین 90 تا 150 سانتیمتر باشد.

محل استقرار مانیتور باید به گونه‌ای باشد که تنها یک جهت برای کار با دستگاه وجود داشته باشد و هیچ فرد دیگری نتواند در مقابل یا کنار آن در حالت نشسته یا ایستاده و در فاصله کمتر از ۱۵۰ سانتیمتر قرار گیرد.

بنابراین گزارش، شدت تابش اشعه‌های منتشره از مانیتور با فاصله فرد تا منبع تابش نسبت عکس دارد، به طوری که با افزایش فاصله، از میزان شدت تابش پرتوها کاسته خواهد شد، بنابراین افرادی که با رایانه کار نمی‌کنند ولی در محل حضور دارند، باید حداقل فاصله مجاز ۱۵۰ سانتیمتر از مانیتور را رعایت كند.

بر اساس این گزارش، اشعه الكترو مغناطیسی تابش شده از مانیتور زیر حد مجاز است و عوارض سوء بر جنین خانم‌های باردار ندارد، همچنین میزان پرتو ایكس، ماوراء بنفش و مادون قرمز كه ازصفحه مانیتور تابیده می‌شود آنقدر كم است كه اندازه‌گیری آن‌ها بسیار دشوار است

[ دوشنبه 19 آبان1393 ] [ 9 ] [ رسول لسان ]
اگر شغلتان پشت‌میزنشینی است،بخوانید

پزشکان نیوزلندی اعلام کردند پشت میز نشینی و نشستن طولانی مدت در ساعات کاری، تهدیدی جدی برای سلامت افراد محسوب شده و حتی ممکن است با خطر مرگ همراه باشد.

 


 

برا ي خواندن بقيه مطلب به قسمت ادامه مطلب برويد.


 


ادامه مطلب
[ یکشنبه 18 آبان1393 ] [ 2 ] [ رسول لسان ]
 

تاسوعای  وعاشورای حسینی روز پای مردی و وفاداری امام حسین علیه السلام

و پیروان بر شما دوستدار خاندان عصمت علیهم السلام تسلیت باد

[ یکشنبه 11 آبان1393 ] [ 13 ] [ رسول لسان ]

کلاه ايمني

 


در چه مواقعی باید براي کارکنان کلاه ايمني تهیه نمود؟


1 - در مواقعي كه احتمال افتادن اشياء از بالا و برخورد آنها با سر وجود داشته باشد.
2 - احتمال اين وجود داشته باشد كه سر با موانعي وجود داشته باشد.
3 - آنها در نزديك قسمت هاي برق دار كار كنند.


ادامه مطلب
[ دوشنبه 28 مهر1393 ] [ 13 ] [ رسول لسان ]
پوكي استخوان بيماري خاموش

پوكي استخوان(استئوپروز) يا بيماري خاموش كه در مراحل اوليه علامتي ندارد به كاهش توده استخواني، ضعف و سست شدن بافت استخواني گفته مي شود كه اين حالت سرانجام به شكست استخوان منتهي خواهد شد.
 
به گزارش ايرنا، پوكي استخوان به راحتي قابل تشخيص و درمان است و تشخيص اين بيماري توسط پزشك و يا با اندازه گيري تراكم استخوان انجام مي شود كه انجام اين سنجش بدون درد و حدود 15 دقيقه به طول مي انجامد.
 

برا ي خواندن بقيه مطلب به قسمت ادامه مطلب برويد.


ادامه مطلب
[ دوشنبه 28 مهر1393 ] [ 10 ] [ رسول لسان ]
.: Weblog Themes By Salehon.ir :.
درباره وبلاگ

دوستان عزيز با سلام هدف ايجاد اين وبلاگ استفاده از نظرات و ايده ها و همچنين گرداوري مطالب مختلف در خصوص بهداشت حرفه ای ؛ايمني و محيط زيست و اشاعه فرهنگ بهداشت حرفه ای و ایمنی در جامعه صنعتي و پويا نمودن صنعت و حفظ جان کارگران مهندسين و کارمندان جمهوری اسلامی ايران عزیزمان در مقابل بیماری هاومخاطرات ناشی ازکارمی باشد وهمچنین ارائه مطالب عمومی که اميد است در اين راه ما رابا ارسال مطالب و نظرات خود ياري فرماييد .
درپایان متذکر می شوم که این وبلاگ اختصاصی این جانب است وفقط بخاطر احترام همکاران بهداشت حرفه ای مرکز بهداشت به این نام است .
حمایت می کنیم

جهت دریافت برنامه های رادیو افسران کلیک کنید